maandag 10 november 2014

Stank overlast

 <!-- Begin Artikel -->

Stank overlast

Hoe ruikt kattenpis? In mijn huis uit 1910 (met houten begane grond vloer) ruik ik sinds 5 weken in een deel van het huis een sterke geur die een beetje tussen riool en zuur in zit. Nu las ik op diverse sites dat kattenpis sterke geuroverlast kan geven, en gezien het feit dat er een tijdje zwerfkatten in de kruipruimte hebben geleefd lijkt mij dit niet onmogelijk. Daarom dus mijn vraag: hoe ruikt kattenpis?

Helaas, het geurenscherm is nog niet uitgevonden. anders had ik je graag een sample gestuurd. Maar met alle gekheid op een stokje, Kattenpis ruikt inderdaad zuur ook zit er een ammonia lucht aan

Wat is de gemiddelde stroomsnelheid van het rioolwater in het riool? Ik woon 2,9 km van de rioolwaterzuiveringsinstallatie en wilde weten of de papiersnippers wat door het toilet is gespoeld binnen 12 uur bij de Rioolwaterzuivering is.

Ja het is binnen 12 uur bij de zuivering.Een rioolstelsel wordt ontworpen op een stroomsnelheid van minimaal 0,9 m/s. (Dit om bezinking van materiaal te verhinderen.)Stel de snelheid is minimaal, dus 0,9 m/s.Dat is per uur: 0,9 x 3600 seconden = 3,2 km/uur.Dus in minder dan 1 uur is het papier op de zuivering.

Rioleringswerkzaamheden, wat doet die betonmolen daar? Ik heb de laatste tijd regelmatig gezien dat men de weg open heeft liggen voor riool werkzaamheden en mij valt op dat ik een betonmolen en metselstenen zie, daarbij zie ik ook iemand metselen.
 Wat valt er te metselen bij rioleringswerkzaamheden???

Er worden nog steeds met de hand ‘kolken’ (of delen van kolken) gemetseld, dat is de ruimte onder een putdeksel.

Kunnen de coöperatie dat eisen? Mogen wij de doorgang in onze huis weigeren? Wat zijn mijn rechten? Mijn huis dateert  uit 1959/60 en de badkamer en keuken standleidingen voor  het riool aanwezig van asbestverdacht materiaal. Ik woon in een flatgebouw dat is koopwoning. Ik woon op de 1e etage.
Alle privé gedeelte separaat op een gemeenschappelijke riolering zijn aangesloten –die onder het pand loopt en vandaar tot aan de gemeentelijke riolering tot de gemeenschappelijke zaken zal behoren- is er een gerede kans dat de  Akte van Splitsing bepaalt , dat ieders eigen leiding tot aan die riolering voor eigen rekening en risico van de betrokken eigenaar  is. Het is namelijk gebruikelijk, leidingen in de privé gedeelte die alleen voor dat privé gedeelte dienen , ook privé te verklaren.
Het bestuur van onze coöperatie willen ons dwingen om pvc  buis van doucheputje van de bovenbuurman aansluiten beneden bij ons in de keuken op de keukenafvoer. Dat betekent dat wij
krijgen daar veel problemen van.

Een (koop) flatgebouw waarin meerdere appartementen zich bevinden met gemeenschappelijke aansluitingen op riool, waterleidingen, electra enz. vallen onder een VVE (vereniging van eigenaren) die zich ten overstaan van elkaar verplichten datgene te doen wat nodig is om het woongenot jegens elkaar in stand te houden danwel te verbeteren.Als bij vergadering van de VVE is vastgesteld en bij meerderheid is aangenomen dat het noodzakelijk is om werkzaamheden uit te (laten) voeren binnen de appartementen om ongewenste situaties tav het afvoerleidingstelsel (zoals asbest) op te heffen dan kunt u zich daaraan niet onttrekken. U bent (verplicht) lid van de VVE en daarmee conformeert u zich aan de genomen besluiten.Voor het gemeenschappelijke deel (de leidingen onder en door de flat) wordt dit uit de kas van de VVE betaald maar voor het eigendomsgedeelte (dus binnen uw appartement) moet u zelf voor de kosten opdraaien tenzij de VVE daarin een voorziening heeft getroffen.De VVE kan bijvoorbeeld belangrijke kortingen bedingen bij de uitvoerende aannemer waardoor uw bijdrage in de kosten aanzienlijk lager zijn dan wanneer u de werkzaamheden in eigen beheer zou hebben laten uitvoeren.Kortom, als appartement eigenaar heeft u lusten maar zeker ook lasten waaraan u zich niet zomaar kunt onttrekken.

Waar in dit schema moet ik beluchters (ontspanningsleidingen) plaatsen bij mijn sanitaire installatie? Hierbij is de tekening van mijn sanitaire installatie:
WC benedenverdieping
Bad benedenverdiepingKeuken op eerste verdiepingWC op tweede verdieping
wasbak en douche op tweede verdiepingDe WC van boven loopt af naar beneden (uiteraard), en wordt met een T stuk bevestigd op de afvoer van de WC van de benedenverdieping.  Deze afvoer komt uit in de riool vooraan de woning
De wasbak en douche lopen ook af naar beneden, en worden gekoppeld aan de afvoer van afvalwater, d.i. een leiding naar de achterzijde van de woning. Die komt dan in een gemeenschappelijke afvoer en loopt verder af naar de afvalwaterriool. Waar juist moet ik overal beluchters plaatsen?
om de één of andere reden is de tekening zwart (bij mij toch), maar als je erop klikt, zie je ze…

Als je van beneden naar boven loopt, telkens achter het laatste punt van een aftakking op de hoofdbuis.Maar op jouw tekening lijkt het of de hoofdbuis die wellicht diameter 10 of 12cm heeft, tot boven doorloopt, is dat zo? Want zo lijkt het of alle sanitaire punten direct op de hoofdbuis uitkomen en dan zou in feite een enkele ontluchter volstaan, namelijk achter het laatste punt, zijnde de douche op de 2de verdieping.Op de afvoerleidingen van de WC’s zou een ontluchter nuttig kunnen zijn, maar dat kan praktisch gezien wel problemen geven als je aan de bovenste WC geen toegang meer hebt aan de linkerkant.Indien de hoofdbuis in de woning loopt van het gelijkvloers naar 2de verdieping, dus gewoon vertikaal, en dat daar dan horizontale (maar wel afhellende) aftakkingen op uitkomen, dan moet je achter het hoogste punt van elke aftakking een ontluchter plaatsen.Nu, indien je slechts 1 afvoerpunt hebt zoals op de 1ste verdieping, ben ik niet helemaal zeker of je daar dan ook een ontluchter achter moet gaan plaatsen.Ik zou er in dat geval voor kiezen om een sifon met ingebouwde ontluchter te gebruiken. Indien alle afvoerpunten rechtstreeks op de hoofdbuis uitmonden, zou je voor de zekerheid over zulke sifon met ingebouwde ontluchter kunnen plaatsen, daar hoef je ook geen breekwerk voor te gaan uitvoeren gezien het gewoon onder de wasbak zit zoals een gewone sifon.

Wil je meer info over Rioolucht of riool ontstoppen Almere, check riool24.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten